25.11, godz. 20.00 - Pi-eR-Dwa - Marek Napiórkowski & NAP feat. Henryk Miśkiewicz
26.11, godz. 20.00 - Bojan Z
Historia Festiwalu Jazz Jantar sięga lat 60-tych. Impreza od początku organizowana była przez Klub Żak. Po kilkuletniej przerwie na przełomie lat 80-tych i 90-tych festiwal znów pojawił się w trójmiejskim jesiennym kalendarzu koncertowym. Sprawcą reaktywacji Jazz Jantar oraz szefem programowym "nowej edycji" jest Roman Puchowski. Impreza "wędrowała" wraz z Klubem od legendarnej siedziby na Wałach Jagiellońskich, przez Teatr Wybrzeże, Aulę Politechniki Gdańskiej, Kościół Św. Brygidy do obecnej siedziby Klubu Żak przy ul. Grunwaldzkiej - "Zajezdni". Współczesne, europejskie oblicze muzyki jazzowej jest niezwykle różnorodne i interesujące. Mimo, iż jazz jest owocem starcia różnych kultur na kontynencie amerykańskim, wrósł na dobre we współczesną kulturę europejską, stał się formą wypowiedzi tutejszych artystów. Uległ niezliczonym mutacjom, kompilacjom, jednak wciąż zachowuje swą siłę - improwizację. Ona właśnie stanowi o uniwersalności kulturowej tej muzyki, gdyż poprzez improwizację, językiem dźwięków artysta opowiada swoją własną historię. "Kreśli" piętnując ją swoją wrażliwością, doświadczeniem, rodzimym folklorem. Powyższe zdania stanowią w zasadzie główny klucz programowy festiwalu. Podczas poszczególnych edycji Jazz Jantar egzystowały obok siebie różnorodne gatunki muzyki jazz'o'pochodnej. Począwszy od bluesowych korzeni, poprzez jazzowy "środek" po odważne kolaże z drum'nbass. Koncerty festiwalowe są nie tyle prezentacją trendów, czy nowych zjawisk, co okazją do obcowania z osobowością leaderów, członków poszczególnych formacji, solistów. Festiwal Jazz Jantar oraz towarzyszące mu imprezy, stały się również okazją do powstania kilku poważnych wydawnictw płytowych. Efektem związanej z koncertem na Jazz Jantar europejskiej wizyty Gary Thomasa jest płyta Adam Pierończyk "Digivooco" fest. Gary Thomas [wydana przez PAO Records/Austria]. Album ten został wybrany albumem roku 2001 przez czytelników czołowego polskiego magazynu jazzowego Jazz Forum. Koncert Wim Mertens Ensemble z Klubu Żak, który odbył się w ramach towarzyszących Jazz Jantar "Dni Muzyki Nowej" w listopadzie 2002, ukazał się na płycie Wim Mertens Ensemble Years Without History - Volume 4 "Not yet, no longer" [Crepuscule/Usura - Belgia/2003]. Koncert został zorganizowany przy współudziale Belgijskiego Ministerstwa Kultury. Kolejna płyta to album Maurice de Martin "Transylvaniana" Berlin Jazz Composers Ensemble. Płyta ukazała się w roku 2003 nakładem wytwórni Chaos/Niemcy, praktycznie w całości stanowi zapis koncertu tej międzynarodowej 11-osobowej orkiestry w Klubie Żak podczas Jazz Jantar 2003. Koncert został zorganizowany przy współudziale Deutches KULTURFORUM ostliches Europa. Od 1997 roku przez festiwalową scenę przewinęła się plejada znakomitości. Wśród nich między innymi: Wim Mertens Ensemble [koncert w ramach "Dni Muzyki Nowej", imprezy towarzyszącej Festiwalowi Jazz Jantar], Tomasz Stańko, Adam Pierończyk "Digivooco" & Gary Thomas (USA, współpracował między innymi z Casandrą Wilson), Leszek Możdżer, Olgierd Walicki "Metalla Pretiosa", Nils Petter Molvaer (Norweski trębacz, gwiazda światowego formatu), którego projekt KHMER został uznany w Europie za oceanem za najświeższe i najbardziej twórcze podejście do jazzu ostatnich lat, Maurice De Martin "Transylvaniana" Berlin Composers Ensemble, Bil Evans (długoletni współpracownik samego Milesa Davisa), gitarzysta i wokalista bluesowy "starszego" pokolenia Sidney "Guitar Crusher" Selby (USA), wirtuoz harmonijki ustnej Paul Orta (USA) czy rewelwcyjne fińsko - niemieckie trio gitarzysty Kalle Kalimy "Klima Kalima". Gwiazdą edycji 2004 było święcące aktualnie sukcesy na całym świecie "Esbjorn Svenson Trio" ze Szwecji.